2013-09-13

Video Geisteskrank (2008)

I Video Geisteskrank möter vi en något rubbad kille. Han hjärntvättar sig med filmisk videovåld och blir uppenbarligen mentalt påverkad av dessa filmer. Scenerna som anspelar sig på tv-skärmen, tar killen med sig ut i verkliga livet, och den person som faller offer för hans perversa illdåd är en tjej som besöker honom vid fel tidpunkt.






Ronny Carlsson är en ung svensk, duktig och mycket kreativ regissör som under många år har sysselsatt sig med nollbudget-filmer. För honom har alltid tanken, strukturen och finessen räknats till de huvudsakliga biståndsdelarna. Jag bekantade mig med Ronny via ett tidigare forum när han sysslade med sitt tidigare projekt "Kråka Films". Detta var under en period när han tillverkade barnsliga skräckfilm-parodier. Jag tror bestämt att Ronny insåg sin talang, och under mognadsprocessen började han istället skrida på en betydligt allvarligare anställning, nämligen det som idag går under titeln "Film Bizarro Productions".


Video Geisteskrank är första delen ur en antologi. Den är likt de flesta tortyrfilmer psykiskt påfrestande och svår att ta till sig. Jag betonar inte det som någonting negativt, men en viss typ av folk inser inte charmen med experimentell art-house. Film är rent allmänt en typ utav konst, men "Video Geisteskrank" är något extra utöver det tekniska. Med glimten i ögat har Ronny skrapat fram något som ingen i Svensk filmhistoria tidigare har framställt, han är på så sätt mycket självständig i denna form av genren i Sverige. De enda konkurrenterna skulle i sådana fall vara Nicolas Debot, Lotta Möller och Magnus Gillberg, men jag tror inte Ronny behöver känna sig särskilt hotade i det här fallet.

Mycket av filmens inspiration är tydligt taget från tidigare Toe-Tag Pictures och Maggot Films, vilka är två Amerikanska filmstudios som sysselsätter sig med extremfilm och art-house. Bild så som ljud är det ultimata grundkonceptet i Video Geisteskrank vilket gör filmen intressant, och om inte så frambringar den åtminstone en form av irritation.


Man märker tydligt att make-up effekterna inte har kostat en större summa pengar. Som nollbudget-regissör tager man vad man haver och gör det bästa åt situationen, och det är något som Ronny definitivt har lyckats bra med. Soundtracket är också en viktig del av projektet, vilket betonar filmens sanna natur. Här består musiken av bland andra Ronny's egna musikprojekt "Groronodor". Tyvärr har jag har lite svårt att definiera musikgenren, men jag misstänker att det är Cyber/Grindcore av något slag.


Video Geisteskrank är uppenbarligen den komiska delen ur en serie på tre och jag fick mig absolut några goda skratt. Ronny vet hur man leker med sin publik på ett mycket avtrubbat och psykologiskt sätt. Det klassiska stumfilm-temat var ibland det roligaste och det fick mig för en stund att glömma de jobbiga delarna. Filmen är inte längre än 20 minuter lång och har du möjligheten att skåda dess verk så tycker jag absolut att du skall ge den en chans. Det är väldigt sällan svensk film tar dig till den här nivå av filmkonst och det skall Ronny Carlsson ha en stor eloge för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar